Wat is Sensitief?

“de manier waarop zintuiglijke prikkels binnen komen noemen we sensitief.”

S. is inmiddels 4 jaar en maakt nog steeds gebruik van haar neussonde. We proberen haar langzaam aan zelf eten te wennen, dat wil zeggen, we laten haar op haar manier kennis maken met voeding en alles wat daar mee te maken heeft. Vaak denk je als ouders dat eten letterlijk het in je mond stoppen van voeding betekend, je voorziet je lichaam van brandstof, we voelen de energie toenemen en kunnen genieten van de smaken van verschillende producten.

Dan heb je S. , voor haar is eten niet vanzelfsprekend, smaakjes heeft ze niet ontwikkeld evenals structuren die voeding heeft. Voor haar is voeding een spuit op een slangetje of de pomp aansluiten en dan loopt er een goedje langzaam naar binnen.

Hoe ga je dat dan doen?

Beleving, alles begint met beleving, alles heeft een kleur en vorm, voelt aan als…en heeft een smaak. De randvoorwaarden om te kunnen eten, [ naast de medische voorwaarden ] zijn eigenlijk misschien wel het allerbelangrijkste.

S.  gaat graag mee naar de supermarkt, samen voelen, ruiken en kijken naar fruit en groente maar ook vleeswaren en blikgroente of diepvries, niets ontgaat ons kleine meisje. Het gebruik maken van de zintuigen helpt haar een beeld te vormen van dat wat ze ziet.

Samen koken doet S.  ook erg graag, ze zit dan boven op het aanrecht en bestudeert aandachtig wat mama aan het doen is, voorzichtig vraagt ze dan of ze mag helpen, best spannend want eten heeft een lading bij haar, ze helpt met een bot en oud mesje de groente snijden of roert dapper in de pannen, ook nu weer gebruik makend van alle zintuigen, ruiken, voelen, horen en kijken.

Samen de producten in de pannen doen en kijken wat er mee gebeurt, want de kleur verandert, de geur maar ook de structuur, het water maakt geluid als het water kookt we zien borrels en voelen damp…..meestal is dit het punt dat de spanning opbouwt, haar sensitieve waarnemingen kan ze moeilijk verwerken. Ze raakt overprikkeld.

Als de pannen op het vuur staan gaan we samen tafeldekken, het proces naar het eten toe begeleiden op alle vlakken, we hebben best veel nodig in een gezin van 7 dus hulp is nooit weg, het tafelkleed op tafel, borden pakken, bestek, onderzetters en opscheplepels.

Meestal als dat klaar is loopt S. naar de kamer en neemt ze de afstand die ze nodig heeft voor ze aan tafel kan, immers het is wel heel veel, de overprikkeling kan ze kwijt raken door even een plekje alleen op te zoeken en zich te richten op iets anders dan eten.

En dan gaan we aan tafel, Ook nu weer een gestructureerde situatie, we gaan allemaal zitten en in ons gezin  nemen we even de tijd om te bidden voor het eten. Iedereen heeft wel iets te vertellen dus onder het opscheppen luisteren we naar elkaar en de verhalen van alle dag. Ook S. krijgt een bordje met eten, ze voelt, ruikt en besluit meestal dat het niet in haar mondje gaat….vol trots vertelt ze wel over het dagelijks terugkerend ritueel van boodschappen doen en samen koken.

In S. haar geval is het zo dat d.m.v. deze voorbereiding van het eten maakt dat de beleving rond het eten duidelijk is, we zijn samen bezig en ze leert stapje voor stapje geuren kennen en structuren voelen maar ook dat wat je in de winkel koopt door het bereiden een andere vorm of kleur aan neemt. De sfeer rond het eten en het gebruik maken van haar zintuigen maakt haar bewust van voeding. Langzaam zie je dat ze meer en meer geïnteresseerd raakt in producten, het in haar mond stoppen is een stap te ver voor dit moment maar de angst voor voeding neemt langzaam af.

Om een kind te helpen bij de sensitieve waarneming kun je ook gebruik maken van een bak met rijst, pasta,  of water…     kleine bakjes vullen met gladde snoepjes, groente en fruit, vlokken van brood beleg etc...

Laat het kind maar ervaren hoe producten voelen en ruiken…..

Alles op het tempo van het kind, je kan stimuleren  door het voor te doen of samen een hand in de bak rijst te doen maar laat het kind zelf bepalen, immers;

                                                                             "ieder kind is uniek!!"

 

TIP;

  • In dit Blog gaat het om de beleving van voeding, maar wil je algehele sensitieve waarneming bij een kind stimuleren kun je ook gebruik maken van zand / klei / lopen op blote voetjes in het gras of veertjes langs de armen bewegen, muziek of licht. etc...

 

© 2015 - 2025 ChroniKa | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel