Vorige week heb ik mijn licentie behaald voor Brain Blocks, maar wat is Brain Blocks en hoe kan je dit materiaal inzetten in de gezinsbegeleiding? Doel/ Gebruik/ Op maat aanbieden/Transfer/ In de praktijk [casus]/ filmpje autisme centrale coherentie
Het doel;
Binnen de gezinsbegeleiding is Brain Blocks een mooi
hulpmiddel om ter ondersteuning van communicatie in te zetten.
Brain Blocks is in de oorsprong gemaakt om te te gebruiken als
communicatiemiddel/ ‘toolbox’ om met kinderen, jongeren en
volwassenen met autisme (en met mensen in hun omgeving) te kunnen
praten over autisme. Een communicatiemiddel om te komen tot één
beeld en één taal. Wat werkt er anders bij mensen met autisme? en
welke gevolgen heeft dit voor hun dagelijks leven?
Daarnaast kan Brain Blocks ook in gezet worden bij bijvoorbeeld
traumaverwerking.
Daarnaast werkt Brain Blocks ondersteunend aan het bewustwordings- en acceptatieproces van mensen met autisme.
Hoe doen we dit?
In de Brain Blocks doos zitten twee hoofden. Het ene hoofd staat voor het brein van iemand zonder autisme. Het andere hoofd staat voor het brein van iemand met autisme.
Met deze twee hoofden wordt inzichtelijk gemaakt hoe het brein van iemand met autisme werkt in vergelijking met het brein van iemand zonder autisme. We gebruiken de bolletjes en verbindingen voor het brein zonder autisme en de blokjes staan voor het brein met autisme.We leggen aan de hand van deze bolletjes en blokjes uit dat autisme een informatieverwerkingsstoornis is. Deze uitleg is berijpelijk en overzichtelijk.
Duidelijk wordt wat een informatieverwerkingsstoornis is en welke gevolgen deze stoornis heeft voor het dagelijkse functioneren. Ook autisme als contactstoornis komt aan bod. Dit wordt gedaan aan de hand van 16 thema’s.
Telkens op maat aan te bieden
Brain Blocks heeft een flexibele opzet, waardoor het op maat aan te bieden is. De thema’s, die voor de persoon met autisme van toepassing zijn, worden ingezet. Andere thema’s, die niet relevant zijn voor iemand met autisme, kunnen gemakkelijk achterwege gelaten worden. Brain Blocks nodigt daarbij uit tot interactie. Het geeft iemand met autisme direct de ruimte om zijn eigen woorden en beelden te ‘vormen’ en deze te toetsen bij de professional. Hierdoor wordt communiceren over autisme een complementaire (aanvullende) ervaring. Informatie blijft gemakkelijk hangen, vooral door de uitdagende materialen in de Brain Blocks doos.
Transfer/ overdracht
De taal en de beelden die de professional samen met een persoon met autisme ontwikkelt, is door middel van Brain Blocks gemakkelijk over te dragen aan belangrijke anderen in de omgeving. Brain Blocks kan bijvoorbeeld ingezet worden in de klas, om klasgenoten en leerkrachten dezelfde taal te laten spreken. Dit principe is even gemakkelijk thuis, of in andere leefsituaties, toe te passen.
Het voordeel hiervan is, dat het gedrag van het kind, de jongere of de volwassene gemakkelijker in het kader van autisme geplaatst kan worden. Communiceren wordt hierdoor gemakkelijker, en er ontstaat meer wederzijds begrip. Het ‘anders zijn of doen’ wordt door de omgeving beter begrepen.
In de praktijk;
Afgelopen week heb ik in een gezin waar autisme speelt Brain Blocks ingezet. Een jongen van 16 jaar met autisme gaat elke ochtend met forse tegenzin naar school, eenmaal op school aangekomen gaat het al snel mis.
" de jongen luistert niet en wil niets" is de frustratie van de juf.
Thuis hebben we brain blocks erbij gepakt en zijn begonnen met de uitleg van Brain Blocks. Deze jongen wilde graag werken met Brain Blocks was nieuwsgierig. Na de uitleg begon hij al snel te vertellen,
"ja maar dat is bij mij echt wel even anders hoor!
Oke vertel....
Nou weet je, als ik 's ochtends wakker wordt is mijn hoofd al niet meer in deze mooie rijtjes, mijn groene rijtje is al kapot.
Ik ben benieuwd, wil je het mij uitleggen?
Hij pakt de blokjes begint te bouwen...
Uitleg
Voor deze jongen begint de dag met 2 rijtjes en een groen rijtje waar 1 blokje mist. Eigenlijk is het net niet oke, op school staan er 2 groene blokjes rechtop, hij legt uit, mijn hoofd zit vol groen want ik heb mijn muziek op mijn hoofd en ik mag straks weer naar huis rechtop blokjes want het is veel...Het oranje blokje komt omdat ik de school in moet, jas ophangen, tas wegzetten, kinderen die praten en een juf die meteen van alles vraagt. Al snel is het genoeg en zie ik alleen maar rood, ik ben boos en wil weg, en dat doe ik dan dus ook! Op de fiets zakt mijn hoofd naar oranje want ik ga naar mama.
Als ik thuis ben is het groen, ik ben thuis mama snapt mij....
Ik vroeg hem naar het oranje en rode rijtje wat nog steeds keurig achter het bouwwerk ligt. hij legt dit uit;
Als juf belt omdat ik ben weggelopen dan stort mijn toren in en heb ik alles rood en oranje...
De juf van de jongen heeft uitleg gekregen hoe dit in dit geval kon worden opgelost, voor structureren en deze jongen de tijd geven om te schakelen.
Toen we het bouwwerk bespraken kwam het broertje kijken, hij
stond geïnteresseerd te kijken naar Brain Blocks, hij vraagt wat
het is en de grote broer zegt, kijk dit is een bolletjes brein en
dat een blokjes brein dit heb ik en dat ben jij...het broertje
denkt hier even over na en zegt dan: nou maar weet je soms heb ik
ook die blokjes en rijtjes hoor, dan weet ik het eerst ook even
niet, maar als ik dan naar boven loop en nadenk dan kan ik het
oplossen en heb ik geen blokjes meer....
En dat lieve lezers was een prachtig moment, de jongens hadden
echt contact, ze konden aan de hand van de blokjes uitleggen hoe ze
zich voelen en er was een verbintenis en dát, dát is wat wij
in jouw gezin kunnen doen met Brain Blocks.
Communiceren door visueel te maken wat er gebeurt in een brein met
en een brein zonder autisme!
Heb je dit blog gelezen en wil je nog iets meer informatie, klik dan op onderstaande link.