De kracht van spel,

Samen met Madelon van samen[op]groeien, werk ik in een gezin, waar ik werk als speltherapeut en Madelon als gezinsbegeleider. Vandaag waren we ook op hetzelfde tijdstip bij dit gezin. En deze kans hebben we met beide handen aangegrepen om een activiteit te doen, waar je meer handen bij nodig bent dan 2.

We wilden graag samen met de tweeling (21 maand) en moeder een verf activiteit te doen. Een grote rol behang kwam uit de tas en ook een groot kleed werd op de grond gelegd. Daar maakte het behang op vast en trokken op het behang de kinderen over.

Dit ging zoals je misschien kunt voorstellen niet heel makkelijk met een kind van 21 maand, die liggen namelijk niet zo lang stil. Maar samen lukte het om twee mooie omtrekken te krijgen.

En toen kwam het leukste, de kinderen waren door moeder uit gekleed en hadden alleen een romper aan. Op het papier stond vingerverf en hier mochten ze mee kliederen. Heerlijk met hun handen en voeten erin en smeren op het papier.

Doordat wij (Madelon en ik) zagen dat de kinderen en moeder genoten, was het voor ons al geslaagd. Heerlijk om zo samen te kunnen werken.

We hebben voor deze activiteit gekozen omdat dit is een hele mooie manier is om de sensomotorische ontwikkeling te stimuleren. De sensomotorische ontwikkeling is erg belangrijk in het opgroeien en ontwikkelen. Door sensomotorische handelen doet een kind ervaring op over allerlei elementen om hem heen.

Wat is sensomotorische ontwikkeling?

Sensomotoriek gaat over de interactie tussen je zintuigen (sensoriek) en bewegen (motoriek) Het opdoen van prikkels met de zintuigen, horen, ruiken, voelen, proeven en zien. Motoriek wil zeggen: het vermogen te kunnen bewegen. Deze twee vaardigheden samen zorgen er bijvoorbeeld voor dat je een bal kunt vangen: je ziet de bal aankomen, je steekt je armen uit en vangt de bal.
Of:
Een kind maakt kennis met druiven. Het gaat voelen aan de structuur, het ruikt eraan en proeft een stukje van de druif. Deze informatie, die via de zintuigen wordt verkregen, wordt opgeslagen in de hersenen. Als het een volgende keer  druiven ziet, weet het kind hoe deze aanvoelt, ruikt en smaakt.
Jonge kinderen stoppen vaak dingen in hun mond. Ze zijn dan bezig de kenmerken van een voorwerp te verkennen: is het hard, zacht, warm, koud, glad, ruw, etc. Later ervaren ze dat ook met hun handen, en kunnen ze ook zien dat iets van metaal is. Die informatie wordt dan gekoppeld aan de eerdere ervaringen (metaal is hard en koud) en zo kan het kind zich voorstellen hoe iets voelt, proeft, en hoe het klinkt als je het laat vallen.

Dit is de integratie van verschillende zintuigelijke prikkels...

Waarom is een goede sensomotorische ontwikkeling belangrijk?

De sensomotorische ontwikkeling is erg belangrijk voor de totale ontwikkeling van kinderen. Door (senso)motoriek leren kinderen hun eigen lichaam kennen, en via hun eigen lichaam de wereld om hen heen. Een verstoorde (senso)motorische ontwikkeling kan ook problemen in de taal-, rekenontwikkeling en sociaal-emotionele ontwikkeling hebben.

Hoe kun jij bij jouw kind de sensomotorische ontwikkeling stimuleren?

Activiteiten als spelen met water, zand, modder, voel boekjes, bakjes met rijst of macaroni dragen allemaal bij aan de sensomotorische ontwikkeling. Bellenblazen en deze dan weer proberen op te vangen, spelen met scheerschuim (dit helpt om de eigen handen beter te voelen) of drinken door een rietje (bevordert de rompspieren, waardoor een kind een beter houdingsgevoel krijgt) Liedjes met bewegingen zijn belangrijk, dit prikkelt diverse zintuigen én stimuleert de motoriek! Ook eten is belangrijk. Bied het kind zoveel mogelijk variatie in smaken en texturen aan. Dit is een belangrijke tip voor kinderen van nul tot twee jaar oud. 

Laat je kind zoveel mogelijk ontdekken, rijk materialen aan en wees samen nieuwsgierig naar de wereld om je heen!

Enthousiaste groet,
Edith (Chronika) en Madelon (Samen (op)Groeien)

 

 
  

                                         

 

 

 

© 2015 - 2025 ChroniKa | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel